Ekspozycja towarów merchandising.
Pod pojęciem merchandisingu mieszczą się wszelkie sposoby wpływania na zachowania
konsumentów. Począwszy od wizualizacji zewnętrznej, w celu zachęcenia klienta do odwiedzenia
placówki. Poprzez wystrój i wyposażenie wnętrza sklepu, aby stworzyć przyjemną atmosferę dla
prowadzenia długich i dużych zakupów. Kończąc na ustawieniu towarów na półce sklepowej, aby w
oczach kupujących podnieść rzeczywistą wartość towarów.
Zwyczajowo przyjęto jednak, że merchandising ogranicza się do ekspozycji towarów na półkach
sklepowych. Pozostałe zagadnienia omawiamy w innych szkoleniach. (patrz: Profesjonalna obsługa
Klienta - techniki sprzedaży)
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest poznanie motywacji do podejmowania przez konsumentów decyzji o zakupie.
Przygotowanie do samodzielnego projektowania layout'u sklepu, ułożenia kategorii produktów i
wystawienia produktów w obrębie kategorii.
Szczegółowe zestawienie omawianych zagadnień:
I.Elementy budowania przewagi konkurencyjnej.
II. Dobór asortymentu.
1. Kryteria doboru asortymentu
2. Szerokość i głębokość asortymentu a rotacja.
3. Zasady wycofywania towarów z oferty sklepu.
4. Reguła "Paretto"
III. Zachowania konsumentów w sklepie
1. Strefy sklepu.
2. Zachowania klientów w poszczególnych strefach.
3. Wpływ wystroju sklepu i zainstalowanych w nim regałów i urządzeń na zachowania konsumentów.
IV. Kryteria rozmieszczenia kategorii produktów.
1. Sposób postrzegania kategorii produktów i zasady ich kojarzenia przez klientów.
2. Podział towarów na grupy pod względem sposobu podejmowania decyzji o zakupie.
3. Podświadomość konsumenta, jako dodatkowy klient.
4. Czynniki wpływające na decyzje zakupowe.
V. Kryteria rozmieszczenia towarów w obrębie kategorii.
1. Zasada blokowej ekspozycji.
2. Zasada liniowej ekspozycji.
3. Postrzeganie półki i towarów przez klienta.
4. Multifacing.
5. Aksjomaty prawidłowej ekspozycji.
Grupa docelowa:
1. Właściciele i kierownictwo małych i średnich sklepów (do 500 m2 Sali sprzedaży).
2. Sprzedawcy ww. sklepów.
3. Przedstawiciele handlowi dystrybutorów.
4. Przedstawiciele handlowi producentów.
Uzyskane korzyści ze szkolenia:
1. Optymalizacja asortymentu i wielkości zapasów.
2. Zwiększenie obrotów.
3. Większa rentowność placówki.
4. Zdecydowanie lepsze postrzeganie sklepu przez klienta.